Alle indlæg og emner.

Nyt produkt og urenheder.

Jeg har haft en temmelig frustreret følger fra instagram på linjen her til aften. Denne søde følger, havde købt et nyt, dyrt produkt i Magasin for et par dage siden, som var blevet hende anbefalet af damen, der solgte det til hende. 
Hun vil gerne rette op på sin hud, som har været præget af urenheder, små ar osv og ønskede mere jævnhed og reducering af ar. 
Men hun blev lidt bekymret efter et par dage, for hun var begyndt at slå ud med urenheder. Hun spurgte mig, om det var et godt tegn eller et dårligt tegn, og lidt opgivende, hvad hun skulle stille op med det hele.

Nye produkter:
Det er et velkendt faktum, at man godt kan opleve at få urenheder hist og her, når man prøver et nyt produkt. Jeg har selv oplevet det en håndfuld gange.
Hvorfor, at det forholder sig sådan, har jeg endnu ikke kunnet finde det helt rigtige svar på, og om det findes, ved jeg heller ikke helt.
Jeg har nemlig læst mange og fået mange begrundelser lige fra: “Jamen, det er fordi produktet arbejder i dybden i hudlagene og skubber affaldstofferne op til overfladen” til :”Jamen, det er fordi at huden reagerer positivt på produktet og det bare lige skal have lov til at vænne sig til det.

Hvad der er rigtigt og forkert, vil jeg ikke svare på, men jeg kan fortælle dette:

Mærk efter! Mærk efter både i huden, men også inden i dig selv. 

Virker det normalt det her? Er der mange, ømme urenheder? Er det et par stykker, vi snakker om? Er huden irriteret? Er huden blevet mere rød? Virker huden okay, men har bare fået sig en urenhed eller to?
Stil dig selv de spørgsmål, når du bliver bekymret og gå så videre til næste skridt.

Trap op og ned:
Når du køber dig et nyt produkt, og du ved, at det produkt er lidt skrap, fordi det f.eks indeholder meget A-vitamin (Som Beauté Pacifiques Super 3 Booster) eller AHA, så start stille og roligt ud. Lad være med at fodre din hud med produktet flere gange daglig. Start ud med hver anden dag i første omgang, og kun en gang om dagen og trap så op, når du kan mærke, at huden er begyndt at vænne sig til produktet og tage godt imod det. Normalt siger man, at et nyt produkt skal anvendes i minimum 14 dage og mere, før en reel effekt kan ses og mærkes. 


Jeg har oplevet, at min hud har produceret flere urenheder i forbindelse med et nyt produkt. Senest den nye “Super 16” serum fra Oskia (JA, y-mærket Oskia! Gisp!) Men jeg er ikke så klog, at jeg husker mine egne ord først. 
Jeg giver den “gas” de første dage, tænker så “ups” og trapper så ned, for senere at trappe op igen. Faktisk har jeg ladet Oskia serummen stå i længe nu, fordi min hud har reageret så irriteret på den. Jeg forsøger igen en gang til, og gør min hud det samme, er det, for mig, et tegn på, at netop dét produkt, ikke er egnet til mig og min hudtype, og så er den egentlig ikke længere.
Det er da træls at købe et dyrt produkt, for derefter at lade skidtet stå til pynt, men det vil jeg hellere end at ende op med grim, arret hud. Igen! Anytime. 
Aflæs din hud. Den må ikke blive : Rød, irriteret, sviende eller meget uren. Overhovedet. 

Vær kritisk:
Vi er naive nogle gange – og det er absolut ikke fordi at det gør os til “dumme” mennesker – Tværtimod, består vores naivitet i, at vi gerne vil tro på andre mennesker og tro på det de siger. 
Men søde jer, være kritiske. 

Som jeg skrev i indlægget sidste dag, så stil spørgsmålstegn ved alt det, som du vil putte på din hud. Tænk over din hudtype, få viden om din hudtype og om dét produkt, du får anbefalet, overhovedet egner sig til netop din hud. 
Sælgere, de er oftest søde, rare, dygtige og tillidsvækkende, men deres job, om man vil det eller ej, består i at sælge, sælge, sælge. Heldigvis har mange butiksassistenter hjertet med sig, og de er hammer dygtige på deres felt. Det er sådan det skal være. Men desværre oplever man også det modsatte. 

Jeg har en lille historie fra ugen inden mit bryllup.
Stress og jag, var praktisk talt de eneste følelser jeg rendte rundt med den uge, og da jeg kom i tanke om, at den perfekte mascara ikke var fundet endnu, var jeg nærmest på grådens rand. (Bridezilla much?!) Men anyways, jeg tog i Matas, en butik jeg elsker og har elsket siden teenageårene, fik fat i en venlig butiksassistent og fortæller hende højt og meget tydeligt, med en stemme et oktav højere end hvad er normalt, at jeg har brug for en GOD og VANDFAST mascara til mit bryllup, som holder hele dagen uden dikkedarer. 
Hun viser mig en masse forskellige slags, men ender så med at vise mig “Diorshow blackout” – En mascara, som er vidunderlig, men absolut ikke vandfast! 
Det vidste jeg bare ikke, for kvinden sagde, at den var vandfast og absolut fantastisk. Så skal jeg da ikke stå og betvivle hende. Tænkte jeg. 
Som sagt, havde hun ret i det sidste, men prøv lige at spørg mig, hvordan min reaktion var DAGEN før mit bryllup, hvor jeg sad og tudede af nervøsitet, kiggede mig selv i spejlet og samtidigt fandt ud af, at den skide mascara ikke var det mindste vandfast?!? 

Lige siden da, tog jeg det hele op selv – Jeg gennemlæste (og gør det stadig) alt om produktet, jeg købte, stillede kritiske spørgsmål (I ved, var én af de der irriterende kunder) og begyndte faktisk mere og mere at købe alt på nettet, hvor jeg kunne læse om det. Hvis ikke på dansk, så oftest på engelsk. 

Så ja… 1) Kend din hud. 2) Kend dit produkt 3) Vær kritisk. Det må du gerne!

– Mette Milan 


Jeg savner iøvrigt mit mørke hår… Glemte at være kritisk 😉 
















Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1 + 6 =